Inkomensbeheer
Dit wordt ook wel budgetbeheer genoemd en is bedoeld voor mensen die in principe in staat zijn om zelf hun financiën te beheren, maar hierbij ondersteuning nodig hebben.
Wanneer u nog goed begrijpt dat de rekeningen betaald moeten worden, maar u vergeet regelmatig te betalen, of u betaalt teveel andere rekeningen waardoor te weinig geld overblijft voor uw vaste lasten, dan kan inkomensbeheer een prima oplossing zijn.
Na aanmelding wordt met u een intakegesprek gehouden, waarin uw financiële situatie wordt besproken en een (voorlopig) budgetplan wordt gemaakt.
Om uw financiën te kunnen beheren sluiten wij een contract met u af. Hierin wordt opgenomen welke werkzaamheden wij voor u gaan verrichten. Dit contract wordt tijdens het intakegesprek doorgenomen en ondertekend.
Bij inkomensbeheer blijft u nog steeds zelf verantwoordelijk.
Uiteraard kunnen wij dit ook voor u verzorgen.
Inkomensbeheer bestaat uit twee vormen:
Vaste lasten:
Wij ontvangen uw inkomen en betalen hiervan de huur, de energie en ziektekosten verzekering. Het restant wordt overgemaakt naar uw eigen rekening.
Totaal:
Wij ontvangen uw inkomen en betalen hiervan de met u afgesproken uitgaven, volgens het budgetplan, en andere betalingen die (door u) worden opgestuurd.
Wij schrijven de instanties aan, met wie u financieel te maken heeft, met het verzoek de nota’s correspondentie voortaan rechtstreeks naar Huub Hoogeveen bewind beheer budget te sturen. Hierdoor kan er snel worden gereageerd, mocht u nog zelf rekeningen of correspondentie ontvangen, verzoeken wij u deze aan ons door te sturen.
Ook verzorgen wij voor u belastingaangifte, aanvragen van toeslagen en het aanvragen van kwijtscheldingen en het in overleg treffen van betalingsregelingen. Daarnaast zullen wij nagaan of u in aanmerking komt voor de minimaregelingen bij uw gemeente.